Inloggen

Log in met je e-mail adres en wachtwoord om toegang te krijgen tot al onze lessen, oefeningen, het woordenboek, downloads en om je gegevens in te zien of te wijzigen.

Nog geen lid? Word nu lid!

Laatste update: 25-09-2024

logo
Alle lessen

Heb je een vraag?

Wij helpen je graag verder. Kies hieronder het onderwerp.

Hieronder kun je antwoord vinden op de meest gestelde vragen met betrekking tot ons lidmaatschap.


Lidmaatschap

Hoeveel kost lid worden?

Lid worden op onze website kost slechts eenmalig € 14,95. Je bent dan voor altijd lid, je lidmaatschap komt nooit te vervallen en wij zullen nooit om meer geld vragen. Zie voor meer informatie ook onze Lid worden pagina

Is betaling voor lidmaatschap eenmalig?

Ja, je betaalt een enkele keer het vaste bedrag van € 14,95. Je bent dan voor altijd lid, je lidmaatschap komt nooit te vervallen en wij zullen nooit om meer geld vragen. Zie voor meer informatie ook onze Lid worden pagina

Wat zijn de voordelen van lidmaatschap?

Als lid heb je toegang tot al onze lessen, alle oefeningen, alle akkoorden met geluid en vingerzettingen, het muziekwoordenboek, het downloaden van muziekpapier met alle mogelijke voortekens, je voortgang blijft bewaard en je kunt het tonen van reclames op onze website uitschakelen. Zie ook onze pagina Lid worden

Ik heb betaald maar geen activatiecode ontvangen, hoe kan dat?

Als je via bankoverschrijving hebt betaald, kan het verwerken hiervan enkele werkdagen duren, nog even geduld.
In alle andere gevallen wordt de automatische e-mail met activatiecode binnen 24 uur na betaling verzonden. Mocht je de e-mail niet zien, dan is de kans groot dat deze bij de Ongewenste e-mails of in je spam folder terecht is gekomen, daar kunnen wij helaas niets aan doen. In het geval je de e-mail echt niet kunt vinden, neem dan even contact met ons op via het contactformulier, dan versturen wij de activatiecode nogmaals of activeren wij je account voor je.

Ik ben lid maar heb opeens geen toegang meer tot alle lessen, hoe kan dat?

Dit betekent zeer waarschijnlijk dat je uitgelogd bent geraakt en rechtsboven op onze website weer even opnieuw moet inloggen met je e-mail adres en wachtwoord.

Hieronder kun je antwoord vinden op de meest gestelde vragen met betrekking tot inloggen.


Inloggen

Ik kan niet meer inloggen. Wat nu?

Als het inloggen niet lukt, is de kans het grootst dat je een typfoutje hebt gemaakt in je e-mail adres of wachtwoord. Denk je geen vergissing te hebben gemaakt, dan kun je als eerste altijd proberen een nieuw wachtwoord aan te maken door te gaan naar nieuw wachtwoord aanmaken.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Geen probleem, je kunt te allen tijde een nieuw wachtwoord aanmaken door te gaan naar de wachtwoord vergeten pagina

Hieronder kun je antwoord vinden op de meest gestelde vragen met betrekking tot het uitprinten of een boek van onze lessen.


Uitprinten/Boek van de lessen

Kan ik de lessen ook uitprinten?

Nee, alle lessen en informatie op onze website is auteursrechtelijk beschermd en het is daarom niet de bedoeling en niet toegestaan onze lessen uit te printen en te verspreiden.

Bestaat er ook een boek van jullie lessen?

Er bestaat (nog) geen boek van onze lessen, alle lessen zijn namelijk speciaal ontwikkeld voor onze website met klikbare knoppen en muzieknoten, geluidsfragmenten, bewegende delen, etc., waardoor dit niet direct te vertalen is naar papier. Mocht hier voldoende vraag naar blijken te zijn, dan kunnen wij in de toekomst mogelijk een boek gaan uitgeven, maar op dit moment is hier nog geen verdere informatie over beschikbaar.

Hieronder kun je antwoord vinden op de meest gestelde vragen met betrekking tot geluid.


Geluid

Ik hoor geen geluid als ik een knop of muzieknoot aanklik. Wat nu?

Dit kan vele mogelijke oorzaken hebben, waardoor het lastig is hier antwoord op te geven. Controleer ten eerste of het geluid op je apparaat aan staat en kijk of het geluid werkt op een andere website zoals Youtube. Werkt het geluid op onze website nog steeds niet? Kijk dan voor meer informatie op onze problemen met geluid pagina.

Hieronder kun je antwoord vinden op de meest gestelde vragen met betrekking tot do-re-mi.


Do-re-mi

Wat is het do-re-mi?

De officiële benaming van muzieknoten is het A-B-C zoals je ook op onze website kunt leren. Voor zang zijn deze letternamen alleen niet zo makkelijk om te zingen (denk maar aan de letter Fffff waarbij je helemaal geen klank kunt maken), waardoor een andere manier van uitspreken van noten gewenst was.
De middeleeuwse slimme theoreticus Guido van Arezzo (circa 999 - 1050) was de eerste die speciaal voor het zangonderwijs hiervoor een systeem van toonnamen ontwikkelde en dit is grotendeels het Do-Re-Mi-Fa-So-La-Ti wat we nu nog steeds gebruiken.

Waarom gebruiken wij geen do-re-mi in onze lessen?

Het lettergrepen systeem dat Guido van Arezzo (zie "Wat is het do-re-mi?" hierboven) had bedacht was niet gebonden aan vaststaande, absolute toonhoogten zoals het A-B-C, maar kan tonen symboliseren in hun verhouding onderling, ongeacht de absolute toonhoogte waarop de grondtoon en alle andere tonen liggen op de notenbalk. Dat wil zeggen, een re is altijd een hele toonhoogte boven de do, maar welke toonhoogte een do (en daardoor ook re) precies heeft, ligt niet vast.

Dit is een groot verschil met het A-B-C. De C bijvoorbeeld ligt wel vast en is altijd een specifieke toon met een exacte geluidsfrequentie. De do ligt niet vast en kan dus elke mogelijke toon zijn - hoog of laag - afhankelijk van bijvoorbeeld waar we onze toonladder beginnen op de notenbalk.

Guido van Arezzo's handige systeem verspreidde zich al snel door Europa, maar werd vroeger helaas niet overal even juist begrepen waardoor er zelfs nu nog verschillen zijn in verschillende landen. Een grote vergissing die met name in Romaanse landen werd gemaakt, is dat de letternamen A-B-C geheel door Guido's lettergrepen werden vervangen en deze daardoor ook de betekenis kregen van vaste, onveranderlijke, absolute toonhoogten. Zo is de toon E in deze landen synoniem geworden met de mi, en de toon D synoniem met re.

Strikt genomen is dit echter niet juist en was dit nooit de bedoeling van het do-re-mi systeem. Het is tenslotte gericht op zang en daardoor een relatieve manier van benaming zodat men altijd do-re-mi kan zingen vanaf elke toonhoogte.

Zoals je je waarschijnlijk ook kunt voorstellen, kunnen zulke misverstanden voor de nodige verwarring zorgen in verschillende landen. Wereldwijd en op professioneel niveau wordt in de muziekwereld dan ook vrijwel alleen het A-B-C gebruikt zodat altijd duidelijk is over welke noten we het precies hebben. Dit is ook de reden waarom onze lessen niet het do-re-mi maar het A-B-C gebruiken. Het is sterk aan te raden deze manier van noten benaming meteen vanaf het begin te leren en onder de knie te krijgen.

Is het si of ti?

Het kan voorkomen dat je als laatste lettergreep Do-Re-Mi-Fa-So-La-Si hebt geleerd in plaats van Do-Re-Mi-Fa-So-La-Ti. Beide zul je tegenkomen in de muziekwereld. Het eerste do-re-mi lettergrepen systeem dat Guido van Arezzo (zie "Wat is het do-re-mi?" hierboven) had bedacht was gebaseerd op een oude hymne waarbij de laatste notennaam een "SI" was (een afkorting van het Latijn "Sancte Ioannes" = Heilige Johannes).
In de loop van tijd zijn er echter verschillende wijzigingen aangebracht aan deze notennamen. Zo was de eerste naam bij Guido's systeem oorspronkelijk "UT", wat we nu ook niet meer gebruiken en later in Frankrijk gewijzigd was naar de nu bekende "Do" (een afkorting van Dominus = Heer) om alle namen met een medeklinker te laten beginnen.
Tegenwoordig maakt de muziekwereld voornamelijk gebruik van de versie zoals aangepast door John Curwen (1816-1880). Een van zijn wijzigingen was om de si te veranderen naar ti zodat alle lettergrepen met een andere medeklinker beginnen voor makkelijker onderscheid:
Do - Re - Mi - Fa - Sol - La - Ti

Hoewel de "si" dus niet fout is, wordt "ti" tegenwoordig over het algemeen meer als correct gezien.

Is het sol of so?

Net zoals met si en ti, kunnen zowel sol als so gebruikt worden en is geen van beide fout.
Een tweede aanpassing die de hierboven genoemde John Curwen (zie "Is het si of ti?") maakte aan de oorspronkelijke benaming van het do-re-mi was ook om de laatste letter van de sol te laten vervallen zodat alle lettergrepen precies uit twee letters bestaan. Dit maakt de "So" ook makkelijker om te zingen, waardoor "So" misschien iets vaker gebruikt wordt:
Do - Re - Mi - Fa - So - La - Ti



Heeft dit geholpen?

Ja

Nee

Bedankt!
Wij zullen onze website blijven verbeteren en hopen dat je verder nog veel plezier hebt op onze site.

< Ga terug naar de vorige pagina



Contactformulier

Als je problemen ervaart op onze website, een fout denkt gezien te hebben, of gewoon iets leuks wilt melden, dan is hieronder de mogelijkheid een bericht naar ons te sturen. Wij doen ons best iedereen binnen enkele werkdagen te antwoorden. Kijk ook eerst even of je vraag hierboven al beantwoord is bij de meest gestelde vragen.


Vul het onderstaande formulier in (velden met * zijn verplicht) en klik op de knop "Verstuur bericht".

Contactpersoon

Contactformulier

Stuur een e-mail. Alle velden met een asterisk (*) zijn verplicht.

Muziek Leren Lezen is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 62969048.

 

Help mee

onze website te onderhouden en nog beter te maken

Doneer

Klik hier voor meer info